">
DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

LETADLA PRO SESKOKY

 





/PODPOŘTE PADÁNÍ!





          LETADLA PRO SESKOKY

 

Antonov An-2 je jednomotorový celokovový vzpěrový dvouplošník s klasickým podvozkem s řiditelným ostruhovým kolem. Křídla a ocasní plochy jsou potaženy plátnem.
 Letoun An-2 vznikl v OKB Antonova, poprvé vzlétl 31.8.1947. Byl vyvíjen jako zemědělský, uplatnění však našel mimo jiné i jako transportní či pro výcvik parašutistů. Vyznačuje se krátkým vzletem (120-200 m), může operovat z nezpevněných ploch. Je poháněn motorem Švecov AŠ-62IR.
    V letech 1949 až 1965 bylo postaveno v kijevském závodě více než 5000 letadel. V licenci v polském PZL Mielec bylo vyrobeno v letech 1960 až 1989 přes 12 000 letadel, v Číně bylo potom v letech 1957 až 1970 vyrobeno více než 1500 letadel pod názvem Harbin Y-5. Později výroba pokračovala jako Fongshu 2.


                  

                     
TECHNICKÁ DATA:
   Rozpětí                            18,19 m
  Délka                               12,75 m
  Výška                              4,1 m
  Hmotnosti: prázdná            3330 kg
                 vzletová            5500 (5800) kg 
                 max.užit.zatížení 1500 (1800) kg                         
  Výkon motoru                    1000 hp
  Maximální rychlost              250 km/h
  Cestovní rychlost               220 (220-260) km/h
  Maximální dolet                  1025 km
  Dolet s maximální zátěží      300 km
  Dostup                             5000 m
  Pozn.: V závorce údaje pro An-3

              


VERZE:
 
An-2F          pokusný se střelištěm v zadní části a dvojitou svislou ocasní plochou
  An-2L          speciální hasičská verze
  An-2M          plováková
  An-2P          dopravní pro 12 cestujících
  AN-2PK        dopravní pro 6 cestujících
  An-2PP         speciální plovákový protipožární
  An-2P-Photo  fotogrametrická
  An-2R          zemědělská (pro 1300 kg chemikálií)
  An-2S          sanitní (6 nosítek a zdravotnický personál)
  An-2T          transportní (1500 kg nákladu nebo 12 cestujících)
  An-2TD        výsadková
  An-2TP         nákladní
  An-2ZA         speciální verze pro meteorologická měření a pozorování ve velkých výškách
  AN-3            s turbomotorem Glušenko TVD-20 a třílistou vrtulí
  Harbin Y-5    čínská licenční verze 
                   Y-5N standartní
                    Y-5C výsadková
  Fongshu 2     pozdější čínská verze

    
     
    
    
 
 


L-410 je prvním typem letounu, vyrobeným v podniku LET Kunovice. Svůj první let uskutečnil 16. dubna 1969. Celkem bylo vyrobeno 1100 letounů, které byly vyvezeny do mnoha států světa.

Dvoumotorový turbovrtulový dopravní letoun L-410T Turbolet je určený k přepravě osob a nákladů na krátké vzdálenosti, který může operovat i z neupravené přistávací dráhy. Víceúčelová verze letounu L-410UVP má shodné charakteristiky jako L-410T. Má větší rozpětí křídel i plochu svislé stabilizační plochy a zdokonalený řídicí systém. Je poháněn motory M601B. Umožňuje variabilní uspořádání vnitřního prostoru. Koncem roku 1985 byla uvedena do provozu zdokonalená víceúčelová verze letounu L-410UVP-E, poháněná motory M601E a osazená účinnějšími pětilistými vrtulemi. Zdokonalení této upravené základní verze byla zaměřena zejména na ekonomičnost provozu a další úpravy řídicího systému. Výrazné změny byly realizovány na elektronickém a přístrojovém vybavení. Požadavek mnoha uživatelů na zvýšení doletu byl řešen instalací přídavných nádrží na koncích křídel. Vnitřní nádrže pojmou až 1 300 litrů paliva. Speciálně upravená verze letounu L-410FG je určena pro plnění fotogrammetrických úkolů a vzdušné pozorování. Má konstrukčně upravenou příď a uvnitř je vybavena fotografickými a měřícími přístroji.

 

Základní taktickotechnická data letounu L-410UVP-E

  • Taktický dolet (s maximální zásobou paliva): 1 380 km
  • Taktický dolet (s maximálním užitečným zatížením): 546 km
  • Maximální rychlost: 357 km/h
  • Cestovní rychlost (ve výšce 4 200 m): 380 km/h
  • Ekonomická cestovní rychlost (ve výšce 4 200 m): 365 km/h
  • Praktický dostup: 6 320 m
  • Maximální stoupavost: 444 m/min
  • Maximální vzletová hmotnost: 6 400 kg
  • Hmotnost prázdného letounu: 3 985 kg
  • Maximální užitečné zatížení: 1 650 kg
  • Typ motorů: 2 x Turbolet (Walter) M601E
  • Maximální tah motorů: 2 x 559 kW
  • Rozpětí křídel (včetně palivových nádrží): 19,98 m
  • Délka: 14,42 m
  • Výška: 5,83 m
  • Osádka: 3
   



  
 

Orličan L-60 Brigadýr je tří až čtyřmístný jednomotorový víceúčelový celokovový hornoplošník s pevným podvozkem
V roce 1951 vypsalo MNO soutěž na třímístný víceúčelový letoun, který by nahradil K-65 Čáp. Soutěž vyhrál návrh konstrukční kanceláře Aera, označený jako XL-60.
Vzhledem k vytížení konstrukce Aera licenční výrobou, byla výrova prototypu předána do Chocně. Prototyp vzlétl v prosinci 1953, ale ještě bez původně plánovaného nového motoru M-208B, poháněn motorem z K-65. Druhý prototyp vzlétl až v 22.3.1955. Stroj již nesl nádrž na chemikálie, dávkovač a rozmetací zařízení a také poprvé jméno Brigadýr. Třetí, vojenský prototyp vzlétl 28.6.1955. Byl určen pro spojovací a průzkumné úkoly a oproti prvním prototypům byl značně přepracován technologicky, aerodynamicky, ale i tvarově.
V roce 1955 prošel státními zkouškami a byla vyrobena 15-ti kusová série v Chocni. Celkem bylo vyrobeno 273 letadel. 64 strojů používal k zemědělským pracím Agrolet, ve Svazarmu se využíval mimo jiné i k vlekání až tří větroňů a k vysazování parašutistů, pětina vyrobených strojů sloužila v letech 1958-1968 v armádě.

          

 TECHNICKÁ DATA:
                                                     XL-60             L-60           L-60S

  Rozpětí (m)                         13,96          13,96          13,96
  Délka (m)                             8,54           8,80
  Výška (m)                       
  Hmotnosti: prázdná (kg)         860             912
                vzletová (kg)        1 370           1 420
  Výkon motoru (kW/k)        162/220       162/220      191/260
  Maximální rychlost (km/h)        195             193
  Cestovní rychlost (km/h)         187             175
  Maximální dolet (km)              700      20 (900?)
  Dostup (m)                        5 300           4 500


VERZE:
   XL-60        prototyp
   L-60         základní verze s motorem M-208B
                  - pro zemědělství vybaven nádrží na chemikálie, dávkovačem a rozmetadlem (označován
                    též L-60B)
                  - pro Svazarm vybaven pro vlek větroňů a stupačkami pro výsadek
                  - pro armádu vyzbrojen kulometem, opatřen závěsníky pro pumy a možností přepravy
                   nosítek
   L-60S       nahrazení nespolehlivého motoru motorem AI-14RA, postupně takto upraveny všechny
                  stroje Svazarmu
   L-60SF      výměna původního motoru za motor a kryty motoru z Z-37 Čmelák, úprava pro Slov-Air
                  z roku 1983
   L-160       prototyp s novým křídlem a ocasními plochami, do sériové výroby se nedostal
   L-260       nerealizovaný návrh na náhradu motoru M-208B za výkonnější M-208D
   L-360       nerealizovaný návrh na náhradu motoru M-208B za hvězdicový AI-14R

    



 

Střední víceúčelový dvoumotorový vrtulník klasického uspořádání s pětilistým nosným a třílistým vyrovnávacím rotorem Mil Mi-8 (kódové označení NATO HIP) je jedním z nejrozšířenějších vrtulníků na celém světě (spolu s Mi-17 je dodnes používán ve 49 zemích).

Základní verze Mi-8 je určena zejména k přepravě osob, s vynikajícím navigačním a informačním systémem, který umožňuje bezpečnou přepravu i za velmi nepříznivých povětrnostních podmínek jak ve dne tak i v noci. Mi-8S je speciálně upravený salonní vrtulník pro přepravu významných osobností. Mi-8PPA je speciálně upravená verze vrtulníku pro vedení radiolektronického boje. Vyvíjen byl od počátku 50. let jako náhrada za předchozí typ Mi-4. Svůj první let uskutečnil 9. června 1961, prototyp konečné dvoumotorové verze (HIP-B) pak 17. září 1962. Sériová výroba byla zahájena koncem roku 1965. Drak vrtulníku je klasické konstrukce ze slitin lehkých kovů. Pilotní kabina je třímístná. Nákladová kabina o délce 5,34 m, šířce 2,32 m a výšce 1,8 m. Na levé přední části trupu je opatřen posuvnými rozměrnými dveřmi, v zádi dvoukřídlými nákladovými dveřmi. Má tříkolový nezatahovatelný podvozek s dvojitou montáží pneumatik na příďové noze. Na bocích trupu jsou závěsníky pro 2 přídavné palivové nádrže o celkovém objemu 1 830 litrů. Pohon zajišťují dva turbohřídelové motory TV2-117A o výkonu 2 x 1 120 kW, krátkodobě 2 x 1 250 kW. Základní sériově vyráběná víceúčelová dopravní verze pojme až 24 osob, 4000 kg nákladu, případně 12 raněných. Nákladová kabina je opatřena navijákem s nosností 150 kg. Pod trupem je závěsník pro přepravu nákladu do hmotnosti 3 000 kg.


 

Základní taktickotechnická data vrtulníku Mi-8

  • Maximální rychlost: 210 km/h
  • Cestovní rychlost: 185 km/h
  • Dolet: 420 km
  • Praktický dostup: 3 800 m
  • Stoupavost u země: 4,9 m/s
  • Únosnost: 800 kg
  • Hmotnost prázdného vrtulníku: 2 380 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 3 550 kg
  • Délka s otáčejícími se rotory: 17,4 m
  • Délka trupu: 11,4 m
  • Výška: 3,75 m
  • Průměr nosného rotoru: 14,5 m
  • Průměr vyrovnávacího rotoru: 2,7 m
      


  Lehký univerzální letoun SMG-92 Turbo FINIST je jednomotorový hornoplošník s pevným podvozkem. Pohonnou jednotkou je trubovrtulový motor Walter M601 D s třílistou kovovou vrtulí Avia V508D2/99B/A o průměru 2,5 metru s možností reverzace tahu







ZÁKLADNÍ TECHNICKÁ DATA 
   
   

  - rozpětí


14,86 m
   
      - nosná plocha 20,44m2    
      - délka 9,80 m    
      - rozchod podvozku 3,35 m    
      - rozvor podvozku 6,59 m    
      - max. vzletový výkon (Walter M601-D1) 540 kW (724 k)    
      - max. vzletová hmotnost s výsadkáři 2.700 kg    
      - max. vzletová (a přistávací) hmotnost s cestujícími 2.350 kg    
      - hmotnost prázného letounu 1.450 kg    
      - povolený rozsah polohy těžiště 24 až 49% MAC    
      - poloha těžiště prázdného letounu 26 + -1% MAC    
      - max. hmotnost přepravovaného nákladu 1.000 kg    
      - objem palivových nádrží včetně přídavných křídelních 800 litrů    
      - počet cestujících včetně pilota 7 osob    
      - max. povolená rychlost IAS 305 km/h    
      - max. cestovní rychlost IAS 275 km/h    
      - pádová rychlost při vzletové hmotnosti (klapky 40°) 108 km/h    
      - stoupavost s max. zatížením 10 m/s    
      - doba výstupu do výšky 4.000 m s 10-ti výsadkáři 10 min    
      - doba sestupu z výšky 4.000 m na zem 4 min    
      - dolet (400) ve 3.000 m 650 km    
      - max. doba letu (400 l) 2,4 hod    
      - dolet s přídavnými křídelními nádržemi (800 l) 1.500 km    
      - max. doba letu s přídavnými křídelními nádržemi (800 l) 14,8 h    
      - praktický dostup (s výbavou kyslíkových přístrojů) 6.000 m    
      - délka vzletu 230 m    
      - délka přistání 280 m    
      - délka přistání za použití reverzního tahu 200 m    
      - délka vzletu do výšky 400 m 400 m    
      - délka přistání z výšky 400 m 390 m
.

Posádku tvoří minimálně jeden pilot, letoun dále uveze 6 cestujících nebo 10 výsadkářů s výstrojí případně 1000 kg nákladu.
Kabina má celkem 3 vstupní dveře, dvěmi menšími po obou stranách je vstup do pilotní kabiny, prostor pro cestující má jedny velké odsuvné dveře.